x cfvhngvcfbvcyv c
Menü
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

2010. december 1., szerda

Gyerektől tanulni, avagy hogyan kerül az adventi koszorúra ferde torony?


Mint mondottam, van itt egy rövid szösszenet arról, hogy milyen sablonok zárják le a gondolatainkat és mennyit tanulhatunk a gyerekektől, ha figyelünk rájuk.

Két gyönyörű adventi estén vagyunk túl, és úgy tűnik, a vágyaim arról, hogy meghitt együttléteink legyenek, tökéletesen beteljesednek. A fiúk lelkesek, várakozók és nem győzik elégszer mondani, hogy ez eddigi életük legjobb adventje (No, hiszen! A tavalyi mályvacukrot puskába töltve közveszélyessé nyilvánítottak volna bárkit!).
Mivel adventi koszorúnk sem készült időben, az első estére azt írtam a kártyára, hogy együtt készítsünk koszorút. Az asztalra tettem sok- sok hozzávalót, plusz a pisztolyt (nem a mályvacukrost, hanem a ragasztóst!), és azt mondtam, készüljön úgy a koszorú, hogy körbejár a ragasztó és egyszerre mindenki 3 dolgot rögzíthet az alapra, majd tovább kell adni a lehetőséget a következő embernek. Senki nem beszélhet közben, nem kritizálhatja a másikat, nem adhat tanácsokat, majd ha már valaki úgy érzi, szerinte kész a mű, visszautasíthatja a díszítés lehetőségét. Azt hiszem két kör ment végig, mire befejeződött a munka. Megkérdezem, szerintetek  ki volt az, aki legkevésbé bírta okoskodás nélkül.
Khm, khm...

Gyakran készítek ilyesféle díszeket és vannak olyan kompozíciók, amiket egyszerűen elképzelhetetlennek tartok egy koszorún. Éppen ezért a hajam is égnek állt, mikor a fiúk elkezdték a pisai ferde tornyot építeni fahéjból, vagy a legabsztraktabb összeállításokat összerakni. Jóságos ég! Mi lesz ebből? De tűrtem, hallgattam, visszanyeltem nagyokos felnőtt énemet és engedtem, hogy az legyen, amit ők (és persze egyenrangúként én) létrehozunk.


A lélegzetem is elakadt a végén.

Megint eszembe jutott, hogy hiszen én ezt a nem okoskodást valaha tanultam, alkalmaztam! Én már megtapasztaltam, milyen fantasztikus a gyerekek világa! Hiszen éppen azért szerettem tanítani, mert nap mint nap ámultam a határtalan belső tudásukon, kreativitásukon. Megtanultam hallgatni őket és figyelni rájuk. Aztán elhagytam a pályát, lett saját gyerekem, és idővel kezdtek rám rakódni ezek a tipikus, utálatos sztereotípiák, amik azt hirdetik, hogy a felnőtt mindig mindent jobban tud.
Pedig nem is.

Szép este volt, sokáig beszélgettünk.
Ahogyan ma is. 

Ami jön: Néhány hasznos tipp a tanulás megkönnyítésére (nem csak tanulási nehézséggel küzdőknek)




3 megjegyzés:

Angela írta...

zsizsa: Köszönöm
Gabriella: Köszi, nagyjából kihámoztam, és egyet is értek a cikkel, amennyiben tényleg jól értelmezem, és azt mondja, a tanulási nehézségek egy része "kinövődik". Ha tényleg ezt írják, akkor ott a pont, ugyanis én is ezt tanulom és ezt vallom, hogy ez nem egy stigma, csak alulszervezettség. Egyetlen félelmem, hogy annyi egyéb bélyeget, el- és megítélést hoz magával, amik viszont nem lesznek kinőhetők.

Graffyka: Üdv a fedélzeten, és köszönöm a fiúk nevében is :-)

Angela írta...

Az egész történetből a legnagyobb félelmem éppen ez a másodagos sérülés, amiről te is írsz. Az iskola nem az élet, de olyan sérüléseket szednek össze, amik végigkísérik őket egy életen át. A tanítás egyik legalapvetőbb hiája éppen az, amiről te is írsz, és amiről én is írtam már: gyakran azt sem veszik észre atanárok, hogy a gyerek egyszerűen nem érti, mit akarnak tőle. Olyan űröket tömök be néha, amikről nem is tudtam, hogy léteznek. Közben pedig olyan frusztrált, hogy hiába minden, bemegy a suliba és nem tud teljesteni. Minden nap imákat mormolok azért, hogy januártól valahogy kivehessem magántanulónak- eddig nem sok esély van rá :-(
Látod, te is túl vagy rajta- magán a tanulással összefüggő nehézségen- de nem hinném, hogy a megaláztatásokat elfelejtetted volna. Ez pedig sokkal fontosabb, mint a hülye érdemjegyek. Mert az életerő a lefontosabb, de az én fiamból kiszívja ez az örökös hiábavaló küzdelem.
Azt, hogy ügyesedik, azt csak én látom, pedig a felmérői is javultak, az olvasása is jobb, mégsem hallok egyetlen biztató szót sem.
A skatulya készen áll.

Angela írta...

Igen, okoskodó vagyok én is. Alaposan meg kell gondolni, mit és mennyit mondok, mit hagyok rá az intézményre, és mikor, mennyiben állok ki a gyerekért. Nem akarok neki még többet ártani.

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam