x cfvhngvcfbvcyv c
Menü
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

2010. november 12., péntek

Petőfi Sándor: Itt van az ősz, itt van ujra- lapbook



Újabb memoriter, újabb verstanulás.
Petőfi Sándor: Itt van az ősz, itt van újra
Ezúttal nagy gondot fordítottunk festésre, színekre, hangulatokra. Vivaldi Négy névszak című művének 1. tételét, az Őszt is meghallgattuk, amíg a hat nagy, és 8- 10 kisebb falevél elkészült.



A hat lapocskán a hat versszak,melyek mindegyikével más volt a feladat. Ezúttal beletettem- mint újfajta problémát- a különböző betűtípusok olvasását. A formaállandóság érzékelése is fontos, hogy az olvasáskor ne torpanjon meg a gyerek. Bobi nemrég bosszankodott azon, hogy a sok könyve közül az egyikben a mesék címe egy számára ismeretlen, kacifántos betűtípussal van szedve, ami megnehezíti számára az olvasást. Akkor jutott eszembe, hogy talán jobban kellene erre is figyelni.Most aztán jutott neki furcsa betűkből bőven! :-)

Szövegkiegészítés, költői kép megrajzolása, puzzle, másolás, betűk színezése- ezek voltak a feladatok a versszakokkal. Mire a végére ért, már tudta valamennyit.
A fát én készítettem (anya is edzi magát!), ám a leveleket együtt rendeztük el és ragasztottuk fel, kiegészítve még régebbről megmaradt préselt leveleinkkel. A végén azért nem bírtam magammal: muszáj volt valami kis incselkedést odabiggyeszteni az aljára. Ő itt Ubul, aki éppen téli szállását keresi.






Itt van az ősz, itt van ujra,
S szép, mint mindig, énnekem.
Tudja isten, hogy mi okból
Szeretem? de szeretem.

Kiülök a dombtetőre,
Innen nézek szerteszét,
S hallgatom a fák lehulló
Levelének lágy neszét.

Mosolyogva néz a földre
A szelíd nap sugara,
Mint elalvó gyermekére
Néz a szerető anya.

És valóban ősszel a föld
Csak elalszik, nem hal meg;
Szeméből is látszik, hogy csak
Álmos ő, de nem beteg.

Levetette szép ruháit,
Csendesen levetkezett;
Majd felöltözik, ha virrad
Reggele, a kikelet.

Aludjál hát, szép természet,
Csak aludjál reggelig,
S álmodj olyakat, amikben
Legnagyobb kedved telik.

Mi lett a sok munka eredménye?
Nos, hat versszak volt feladva napról- napra kettesével. Mondogattuk is viszonylag gyakran, lapbook is született belőle, egyszóval péntekre adott volt minden a jó eredmény eléréséhez. Még reggel  is könnyedén sikerült elmondani. És hogy legvégül mi került a tájékoztatóba?: Gyengén ment.
Most azt kérded, miért kötöm ezt az orrodra. Megmondom: Mert azt hiszem, ideje a szorongás tanulásra gyakorolt hatásairól beszélni.
Ez lesz tehát a következő téma.

6 megjegyzés:

Anonymous írta...

Nem emlékszem már, milyen betűtípussal tanítanak először olvasni otthon?
Errefele a Comic Sans MS megy legelőször, amit egyébként mindenki lenéz és körberöhög, mint nemrég megtudtam, de kimutatták, hogy a diszlexiások ezt dolgozzák fel a legkönnyebben, valamint hogy az ezzel a betűtípussal olvasott szöveget jegyezzük meg a legjobban! Na ezen nagyon-nagyon meglepődtem azért.

Csendben olvasok, de meghalni sincs energiám, pedig olyan jó lenne, ha tudnék egy kicsit gondolkozni mindenen, amit itt olvasok, és értelmesen hozzászólni :-(

Füles

d. írta...

Ezzel a betűvel tanítanak, amién is használok. Vagy talán ariel- lel. Lényeg, hogy valami ilyesfélével. Nagyon érdekes, amit a comic- ról írtál, mert például én is nagyon szeretem azt a betűtípust
Nagyon jó lenne, ha tudnál hozzászólni :-)

d. írta...

Szerintem az majd letisztul, viszont a formaállandóság látása az fontos, és azt ezzel is) tudod edzeni. Ha megtorpan egy újfajta betűtípusnál, mert nem látja benne, hogy az milyen betű lehet, sokkal rosszabb, mint ha játékból többféle betűt használ, s ezek mindegyikéről tudja, hogy milyen betűt jelöl.

d. írta...

Jó munkát, Virág, és köszönöm a tippet. Nyilván, hogy a keresztmozgás jót tesz.. Na, erre írtam éppen az előbb hogy az ember a másiktól tanul a legtöbbet. A legtöbb inspirációt éppen tőled kapom. :-)

d. írta...

Ennek nem is tudod, mennyire örülök :-)

Dévényi Zsuzsi írta...

Sziasztok!

Én csak most tévedtem ide, - igaz, irányított tévedés, - de nem volt tévedés megnézni ezt a lapot! :)
Gratulálok először is, ahhoz a sok energiához, amit a gyerekkel való tanulásba teszel! Én is igyekszem, bár én ettől katonásabb vagyok, talán a sok aprónép miatt is...
Mi is szoktunk mászkálni verstanulás közben, sőt nehezebbnél, vagy hosszabb mesénél HINTÁZNI. Ez a mozgás nagyon serkenti az agyat! "Ráaludni" is szoktunk, én már gyerekkoromban is tapasztaltam, hogy mennyit segít! Ami még jó: eljátszani, dramatizálni; illetve hasonlatok, a gyerek életéből példák, gyerek közeli történetekbe foglalás. Amit még tinédzsereknek csináltam, pl. önéletrajzot RAP-ben megírtam, így rímmel is, meg a stílus miatt is nagyon "megeszik", és egy életre tudják. Ezt gyerekekkel is lehet szárazabb tananyagnál - rímbe szedni, megénekelni, elmutogatni...
Hú, bocs, hogy ennyit írtam, csak elszaladt velem a ló. :)

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam