x cfvhngvcfbvcyv c
Menü
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

2011. augusztus 13., szombat

A te gyereked szeretetnyelve

Az öt szeretetnyelv megismerése után az emberben akaratlanul is felmerül a kérdés: az én gyerekem melyiket beszéli? Én vajon melyiket beszélem? Mi a mi szeretetnyelvünk? Nemcsak azért fontos ezt tudnunk, hogy kíváncsiságunkat kielégítsük, hanem azért leginkább, mert gyermekünk akkor fogja leginkább érezni, hogy szeretjük, ha a saját nyelvén szólítjuk meg. Ettől függetlenül az a legjobb, ha mind az öt nyelven kommunikálunk velük, hisz ezáltal lesz egyre érzékenyebb mások megnyilvánulásaira és így tud majd kiegyensúlyozott felnőtté válni. 

Képzeljük csak el, milyen csodálatos változáson menne keresztül a világ, ha minden gyermek megtanulná az ötödik szeretet nyelvet, a szolgálatkészséget. Felnőne egy nemzedék, mely kezét- lábát törve igyekezne, hogy segítse az időseket, befogadja a kóbor állatokat, takarítsa az utcákat, kerteket és mindenféle egyéb módon segítse embertársait. Milyen szép is lenne!
Ahhoz viszont, hogy valaki adni tudjon, először neki kell megkapnia azt a szeretetet, amire szüksége van. Fontos tehát, hogy rászánjuk az időt és megfigyeljük, mi az, ami különösen nagy örömmel tölti el a mi gyermekünket.

Mik lehetnek a megfigyelés szempontjai?                                                                                               


1. Figyeljük meg, ő hogyan fejezi ki irányunkban érzett szeretetét. Ha például gyakran mondja, mennyire szeret, milyen fontos vagy neki, akkor lehet arra gyanakodni, hogy neki a szóbeli megerősítés az elsődleges szeretetnyelve. 

2. Figyeljük meg, hogyan fejezi ki mások iránti szeretetét. A gyerek, aki boldogan elajándékozza a kisautóit, könnyen lehet, hogy az ajándékozás nyelvét beszéli. Ugyanez a gyermek a mi ajándékainkat is túláradó örömmel fogja fogadni. Emlékezik minden apró gyöngyre, amit valakitől kapott és nagy becsben tartja ezeket a tárgyait.

3. Figyeljük meg, mit kér leggyakrabban. Szeretné, hogy sétáljatok egyet, vagy menjetek kirándulni? (minőségi idő) Netán folyton szóbeli megerősítésre vár (szóbeli)? Vagy olyan dolgokban is a tanácsodat és a segítségedet kéri, amit maga is meg tudna oldani (szívességek)? Könnyen lehet, hogy ezek árulkodó jelek az ő szeretetnyelvére vonatkozóan. 

4. Figyeljük meg, mire panaszkodik leggyakrabban. Ha a minőségi időt hiányolja (Soha nincs időd rám!), vagy úgy érezzük, túl sokszor szorul a segítségünkre, ez gyanúra adhat okot, ám ne tévesszük össze azzal, hogy a gyerekek időnként hajlamosak az elégedetlenkedésre. Ezzel csupán pillanatnyi vágyaiknak adnak hangot. A szeretetnyelv megfigyelése hosszabb folyamat.

5. Adjunk választási lehetőséget. A gyerekek amúgy is szeretik, ha választhatnak (de erről már írtam). A választás szabadságot és önállóságot ad. Ha azt mondod: Van egy órám, amit szeretnék veled tölteni.Bicajozzunk egyet, vagy inkább megmasszírozzam a talpadat? Ezzel felkínáljuk a minőségi időt, illetve az érintések birodalmát. Kamasz fiam esetében nem kérdés, mit válaszolna jelen esetben. Isten őrizze, hogy lihegősre bicajozza magát! Jobb a lustálkodás. Lehet azonban váltogatva a különféle lehetőségeket felkínálni, s egy idő után megfigyelhető lesz a tendencia a választások között.

Döntéshelyzetek                                                                                                                                      

 Különböző életkorban lévő gyerekek különbözőképpen reagálnak  közeledésünkre, ezért jó, ha figyelembe vesszük életkori sajátosságaikat. 
Az egészen kicsiknek az alábbi módon kínálatunk választási lehetőségeket: 
- Mit szeretnél jobban, ha sütnék neked egy finom süteményt (szívesség), vagy ha felolvasnék egy mesét (minőségi idő)?
- Játsszunk "Azt szeretem benned"- et (elismerő szavak), vagy inkább javítsuk meg a bicajodat (szívesség)?

Az említett játékról írtam már valahol. Nagyon kedvelem és még a nagyobbak is szeretik. Hivatalos dicsérgető játék. A lényege, hogy körbejár a staféta és akinél éppen van, mond a mellette ülőnek, vagy valaki másnak egy dicsérő mondatot: Azt szeretem benned, hogy nagyon kedves vagy...stb. Nagyobb létszámú csoportnál használhatunk babzsákot, amit közben dobnak egymásnak a gyerekek, vagy haladhatunk ABC sorrendben, így rákényszerülnek a gyerekek, hogy előbb- utóbb olyan valakiben is találjanak kedvelni valót, akivel egyébként nincs baráti kapcsolatuk (de ez már a játék iskolai változata).

A kicsit nagyobbaknál már más dolgok kerülnek szóba: Menjünk el túrázni, vagy megvegyem neked a sapkát, amit kinéztél magadnak? Mit szeretnél jobban? Ha elmesélnénk az ismerősöknek, milyen jól sikerült a bizonyítványod (szóbeli megerősítés), vagy ha meglepnélek érte valamivel (ajándékozás)? /Szemfüles gyerek válasza: A kettő együtt mehetne?/

Hogyan szeresem a kamaszt?

Elérkeztem a kamaszokhoz. Ez bizony nehéz dió, én magam is tanulom.. Mivel a kamaszok őrületes változásokon mennek keresztül és gyakran önmaguk számára is idegenné válnak, többszörös megerősítésre van szükségük a szeretet tekintetében. Akinek kamasz gyereke van, tudja, hogy gyakran olyan érzésünk van, mintha szabályosan vizsgáztatna minket. A viselkedésével kérdezi: Na, szeretsz? Még mindig szeretsz? Így is szeretsz? Gyakran nehezen fogadják a szeretet megnyilvánulásokat is, mogorvák, rosszkedvűek és elutasítóak. Ilyenkor a legjobb, ha arra gondolunk, az egyensúly törvénye szerint akkor cselekszünk jól, ha a sok negatív érzést, ami kamasz gyerekünkben forr, pozitív érzésekkel hozzuk egyensúlyba. Szeretni tűzön vízen át.

Éppen tegnap olvastam a Facebookon egy tinédzser lányka bejegyzését. Tökéletesen leírja, mire vágyik egy maga korabeli gyerek (minden gyerek). Így szólt a bejegyzés:  
Igenis van olyan fiú, aki nem csap be, aki hercegnőmnek hív (szóbeli megerősítés), aki smink nélkül, kócosan is szeret( elfogadás).aki ágyba viszi a reggelidet (szívességek), segít ha valamit nem tudsz és mindezek közben nem néz hülyének. nem használ ki, izgul érted ha elmész valamerre, igen.. létezik ilyen férfi ! ~ ő az apukám ! ♥

Csodás, ha ilyen biztonságban cseperedhet felnőtté ez a kislány. Az apukája megalapozza benne az egész férfitársadalomba vetett hitet, magabiztossá és önmaga számára értékessé teszi őt. Ez a kislány tudni fogja, hogy ő egy igazi hercegnő, akit csak szeretni és tisztelni lehet, mert érdemes rá. Nem fog fiúk után loholni, kapaszkodni megalázó kapcsolatokba, hanem olyan párkapcsolatot keres, ahol hercegnőnek érezheti magát. Látható, hogy az édesapja több nyelven is szól hozzá, durcásan, kócosan is elfogadja őt, megadja a bizonyosságot, hogy lehet hibázni, tévedni, a szeretet akkor is lankadatlanul ott van és árad felé. 
A szeretet, amit a Facebookon kürtölt világgá, érzelmileg érett felnőtté teszi majd őt, mert az tud csak szeretni, aki maga is szeretve van.

Ha tetszett a cikk, add tovább:


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam