x cfvhngvcfbvcyv c
Menü
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

2010. november 23., kedd

Bogárbuli- Természetismeret 2., 4. osztály

Ezt, ami most következik, egyszerűen imádom!
Bevezetésként elmondom, hogy azért gyakran bosszankodom azon, hogy miért is kell a gyerekeknek az iskola időszaka alatt többször megtanulni ugyanazokat az ismereteket. Ma már tudom, hogy ennek a gyökerei arra az időre nyúlnak vissza, mikor az alap még a 4 elemi volt Magyarországon. Azt kezdték el azután szépen bővítgetni, mikor a szerepét átvette a nyolc osztály, és hogy legyen mit tanulni, gyakorlatilag felépült a spirál.
A fiaim 2., 4. és 6. osztályosok, és gyakorlatilag ugyanazt tanulják. A két kicsi legalábbis. Ez nekem teljesen jó is így, mivel én is tudom őket együtt segíteni.

Hét végén a másodikos Bobi az erdei rovarokról tanult, Ákosék pedig negyedikben a csigáról. Igen, a hatodikos is tanult a csigáról, csak éppen ő már nemcsak azt, hogy a házában vannak a belső szervei, hanem azt is, hogy ezeket zsigerzacskóban tárolja.
(Hozzáteszem, emlékszem, mikor általánosba jártam, voltak olyan osztálytársaim, akik felsőben néha meglepve kiáltottak fel: Jééé, ezt már tanultuk! Én bizony ilyenkor csak pislogtam nagyokat, hogy én ugyan nem tanultam... de legalábbis nem emlékszem rá :-) ) 
Szóval teli voltunk természetismeret leckével, és végül olyan jót játszottunk, hogy ihaj!

A legjellegzetesebb rovarokat (szarvasbogár- agancs, kitin és hártyás szárny; hangya- jól látható testtájak; lepke- különleges szárny; csiga- jó, ő puhatestű, nem illik a rovarokhoz, de a tananyag része) elkészítettem csipeszekből így:


A három testtáj kivágásában segítettek a fiúk (be is rögzült a fej- tor- potroh!), de a ragasztópisztolyt nem szívesen adtam volna a kezükbe. 
Mindegy amúgy, nem kell ott mindig nekik tevékenykedni, fúrni, faragni! Ezúttal én dolgoztam, ők pedig a tudásukat adták a közösbe. Nem is lehetett volna jobb.


 Például "kiderült", hogy a szarvasbogár védett, a hím jószág szájszervét agancsnak hívjuk, 3 pár lába, 2 pár szárnya van (bizony, a fekete kitinpáncél alól kikandikáló sütőpapír az éppen kibomló hártyás szárnyakat jelöli):



Bogárbuli volt. Ismerkedtek egymással a rovarok. Összecsapták hat tenyerüket, meséltek magukról, lejtettek néhány fordulónyi táncot, csőröztek egy könnyedet a szájszerveikkel, majd... na, neeem, a potrohukat nem dörgölték össze! Ehelyett csipegettek némi korhadt fatörzset, szlopáltak rá a tetvek nedvéből, s villanyoltáskor  mindenki távozott  a maga külön bejáratú szirmocskájára. Ehhez persze el kellett olvasni, mi áll a szirmokon, tudni kellett, melyik rovarra jellemzőek ezek a tulajdonságok, majd oda kellett csippantani őket, hogy pihenhessenek.
Szeretem őket.  Mármint a bogaraimat. Itt üldögélnek a wc ajtajára tűzve, és megszínesítik a szobát. Olykor a fiúk lekapják őket, megröptetik a nappaliban, vagy a függöny szélére csípik. Aztán újra a helyükre szállnak, de szigorúan csak a helyükre. 


A tudás nem lankadhat, feledésbe nem merülhet :-)

JÁTÉK még holnap éjfélig!

3 megjegyzés:

Agnes írta...

Ez tényleg hihetetlenül ötletes és hasznos!

Banyuc írta...

Azt hiszem valami hasonlót nekünk is kell kreálni a hétvégén:) - nagyon aranyosak!

Angela írta...

Köszi! Imádom őket!
Banyuc: Hajrá!

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam