x cfvhngvcfbvcyv c
Menü
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

2010. november 27., szombat

Nyitott mondatok- Tapasztalás és logika


Mikor a fiam gondjait szeretném megoldani, vagy egyáltalán látni, milyen területeken vannak elmaradásai, a végén mindig rájövök, hogy minden mindennel összefügg. Annyira, hogy a helyesírási- olvasási nehézségei testvérségben állnak a logikai matematikában nyújtott gyenge teljesítményével, és gyakorlatilag még a magatartási problémáival is. Legeslegvégül pedig mindezt a sok nehézséget egyetlen okra tudom visszavezetni, ez pedig nem más, mint az idegrendszeri alulszervezettség.
Mikor ide eljutok, mindig meg is nyugszom, hisz ez azt jelenti, hogy a recept egyszerű: a mozgásterápiát, amit előírtam neki, szorgalmasan kell csinálni.

Ez a második hónap, hogy rendszeresen tornázunk napi 15- 20 percet, és - bár a tanító néni még nem lát változást, illetve hullámzóan lát javulásokat - én azért meglátom a tájékoztatóban a "megfelelő" bejegyzést az olvasásnál, illetve már egy "jó" is született szövegértésből (!). Vannak arany csillagok, és bizonyos helyzetekben a helyesírása is egészen jó a srácnak.
Bizonyos helyzetekben. Mikor fáradt, frusztrált, kevéssé motivált, akkor újra sok a hiba, de frissen, jókedvűen minden eszébe jut.
No, mindegy is. Fentebbi összegzés lényege, hogy tapasztalataim szerint minden tanulási nehézség első számú gyógyírjának a mozgásterápiát látom, mert a saját fiam fejlődése azt mutatja, hogy IGEN, ez a járható út.
Most azonban a matematikáról szeretnék kicsit bővebben írni. Az én fiam a logikai feladatok megoldásánál akad el, a mechanikus számolás általában jól megy neki. Ez érdekes eredményeket szül olyankor, mikor két részből álló dolgozatokat írnak, és a mechanikust kiválóra, a logikait gyengére teljesíti. Túl egyszerű lenne legyinteni erre és azt mondani, na, jó, az éppen közepes. Ezt a helyzetet meg kell oldani.
Újra az idegrendszernél vagyunk. Nagyon meglepődtem, mikor arról tanultam, hogy egyenes összefüggés mutatható ki a laterális dominancia  zavara, illetve a számolási nehézségek között. Ha a domináns láb a domináns kézzel ellentétes oldalra esik a gyereknél, vagy bizonytalan, hogy melyik lába domináns, akkor szinte biztos, hogy számolási nehézségei lesznek az iskolában, ugyanis a számolásért  felelős területek a jobb láb érző- mozgató központjának közelében vannak. Hoppá! Megoldás: Dominanciák rendezése elsősorban masírozós játékokkal. 
Tényleg nem szeretnék most a dysalculia problémakörében elsüppedni, bár nagyon izgalmas történet, viszont ebben a bejegyzésben egy olyan játékot- módszert szeretnék mutatni nektek, amit megint a hétköznapok szültek, és úgy tűnik, beválik az olyan - számomra is gyakran- átláthatatlan logikai feladatoknál, amik véleményem szerint nem is másodikosoknak valók, az én fiamat viszont totálisan összezavarják.
Erről beszélek:

Természetesen ez a lebutított változat. Ők ennél már jóval nagyobb számokkal végzik az ilyen feladatokat. Ez a könnyebb még megy is valahogy Bobinak, viszont mikor a valamennyi mellé még odakerül egy  "+13", vagy egy "-20", akkor bizony a csak valamennyi kihámozása szinte lehetetlennek tűnik.
Mivel a gyerekeim imádnak gyurmázni, azt kaptam elő, hogy valahogy megértessem vele a feladat logikáját. Közben jöttem rá, hogy milyen jól tudom használni ezt a játékot a mennyiségek összehasonlítására is.


Akkora palacsintákat kell lapítani, hogy a jeleknek megfeleljen a nagyságuk. Közben persze kiszámoljuk, melyik palacsinta mennyit ér (a fentebbi példát követve), majd fogpiszkálóval belekarcolja a gyerek a megfelelő számot a palacsintákba. Ezután jön a középső palacsinta megkeresése.
Meglepődtem, mennyire nem feltétlenül egyértelmű a palacsinták mérete. Az okés, hogy ennek nagyobbnak, annak kisebbnek kell lennie, mivel azonban nem szabályosak ezek a formák, el kellett gondolkodnia azon, hasonlítgatnia kellett, hogy akkor tényleg több- e az, amit ő többnek (nagyobbnak) gondol.

 Ez tehát az egyszerű verzió. Ez dedós- mondaná a fiam, így hát lépünk is az eggyel nehezebbre:

A suliban dobozolják (bekeretezik) a nyitott mondat középső részét. Ezt csinálja is a gyerek, mert annyira szisztematikusan van rögzítve a fejében. Azt hiszem, jó is így és sok gyereknél működik, de az én gyerekemnek kell, hogy lássa, tapintsa a dolgokat. Neki nem elég, hogy bedobozoljuk, és majd ebből kivonjuk. Nem elég, mert nem érti, hogy miért kell azt úgy.

 Ezért választottam én más  utat.

Mikor a fekete pacát vizsgáltuk, rögtön rájött, hogy az a palacsinta kettővel több, mint amire neki szüksége van, így hát le is csippantotta a felesleget. Innét már a számok meghatározása is pillanatok alatt megvolt.

Hogy lássam, megy neki egyedül is, a második feladványt már teljesen őrá bíztam. Én csak írtam a valamennyi értékeit.  
Istenem, mennyit magyaráztam nem olyan régen szegénynek hasztalan! Így viszont működik. Próbáljátok ki, ha nehezebben mennek a nyitott mondatok, szerintem sokat segít.Terveim szerint következő lépésként majd golyóbisokat formálunk, hogy másképpen is próbáljuk a mennyiségek hasonlítgatását.

Levezetésképpen íme, egy jó kis lábtorna, mely rokona egy másiknak, amit már mutattam
Ennek a játéknak másik változata ez:

Egy doboz dekor gyöngyöt (150 db) vettem, alkalomadtán kiborítom a szőnyegre, és versenyben kell az edénykébe szedni. Mindenki külön edénybe gyűjtöget, majd a végén számolunk (kettesével, hármasával, hisz hamarosan itt a szorzótábla tanulása, így már minden szinten próbálom Bobinak előkészíteni).
Még a 12 éves nagyfiam is élvezi a játékot. Mondok jobbat: Még én is beszállok olykor.

Ami jön: Újabb vers, újabb lapbook.

1 megjegyzés:

Angela írta...

Olvastam, teljesen jó. A neuropedagógus kifejezés Kulcsár M-né találmánya és minden gondolat, ami ebben a cikkben van, szintén tőle jön. Ugyanebben a szellemben tanított minket is.

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam