x cfvhngvcfbvcyv c
Menü
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

2011. január 11., kedd

Mondvacsinált problémák, avagy miért nem megy a fejszámolás?

Azért énnekem egyre inkább meggyőződésem, hogy ezeknek az ún. tanulási zavaroknak egy jó nagy részét éppen az iskola, illetve a felnőtt társadalom generálja. Ez most azért jutott újra eszembe, mert tegnap este két anyuka jött el hozzám, hogy tanácsot kérjen a gyerekét illetően. Ahogy hallgattam őket, arra gondoltam, hogy egyáltalán nem látom problémának mindazt, amit elmondanak nekem. Különös, hogy a beszélgetés előtt néhány órával egy iskolában voltam, hogy egy nyári programmal kapcsolatosan tárgyaljak, és az ottani igazgatónővel is előbb- utóbb erre a témára lyukadtunk ki. A tanulási zavaros gyerekek fejlesztéséről beszélgettünk. Ő akkor a problémák nagy részét abban látta, hogy a pedagógusok egy része egyszerűen felkészületlen a nem hagyományos tanítási módszereket illetően.
Ezek a kollégák megtanultak bizonyos helyzeteket, módszereket az évek során, és ebbe a rendszerbe, amit ők felállítottak a munkájukat illetően, egy rakás gyerek nem illik bele. A megkésett olvasást vagy írást problémának látják, ráadásul az elmúlt évek őrületes integrációs- fejlesztős fellángolása is ennek a nézőpontnak kedvez azzal, hogy ráirányítja a figyelmet a problémákra. Éppen ez az igazgatónő mondta, hogy ő már megcsömörlött ettől a folytonos probléma- hajhászástól. Attól, hogy a gyerekeiknek mindig a hibáit kell vizsgálgatni, miközben elfelejtkeznek az erősségeikről.
Nagyon jó volt ezt hallani. Mert tényleg minek is kellene mindenkinek EGYSZERRE tökéletesen olvasni és írni? Miért kellene mindenkinek csendben és fegyelmezetten ülni? Az én felpörgött Ákos fiam minden közösség lelke. Zászlóként mutatja az irányt (de tényleg) a társainak, és kézben tartja az állandó jó hangulatot. Emellett elviselhetetlenül izgága és beszédes. De éppen attól válik elviselhetővé, hogy emberként hozzátesz a közösséghez. Az osztálytársa, aki súlyos tanulási és magatartási problémákkal küzd, rádiókat készít otthon. A tehetsége képes őt szerethetővé, vagy legalábbis elviselhetővé tenni. Van- e olyan szakmai értekezlet, amit azzal kezdenek egy iskolában, hogy beszámolót tartanak felemelő pillanatokról, sikerekről, örömökről, azokról a helyzetekről, amikért erre a pályára megy valaki?
Erika azt mondja, mindenféle gyerek van náluk, de egy osztályban 12- 13, ráadásul válogatott a tanári gárda, így hát az élet jól működik náluk és a gyerekek biztonságban fejlődhetnek. Én is tudok ilyen iskolát, de ott is 12- 15 gyerkőc jár egy osztályba, illetve a pedagógusok mind elkötelezettek és magasan képzettek. Másképpen szemlélik a gyerekeket, mint a nagy átlag. Nem probléma- központúan.
A fejszámolás miatt kezdtem el ezen tűnődni, mert nekem annyira furcsának tűnik az, hogy nem olyan régen volt, hogy a fiamék egyáltalán kiléptek a százas számkörbe, most meg sorban hozza a nullás, vagy aligos fejszámolásait haza. Tud pedig számolni, csak még nem rutinosan és gyorsan. Igen, bizonyosan lehetne olyat, hogy este 8 ig fejszámolást gyakorlunk (majd 4- 5 szót tollbamondunk, azután a napi olvasmányt háromszor elolvassuk), és akkor talán gyorsabban dobálná ki azt, hogy 16+ 45 az mennyi. De minek is? Egy egész élet ott van neki, hogy ezt rutinná tegye. Ki tudja számolni az eredményt, csak még lassan. És? Miért is kell azonnal rávágni? Azt hiszem, a válasz erre az lenne, hogy azért, mert majd harmadikban már nem lesz ideje gondolkodni. Az elvárást elvárással indokolják. Ez normális dolog? Hozzáteszem, lehet, hogy az, és csak én látok mindent másképpen, de tényleg rengeteg dolog van, amit nem értek. Miért kell minden azonnal? És ha már kell azonnal, akkor miért nem sikerül gyorsan és élvezetesen megtanítani? Hiszen Virág matekból befejezte a másodikos tananyagot, és én úgy számolom, hogy Bobival mi is jóval a hivatalos év vége előtt végezni tudunk. Akkor mire ez az eszeveszett hajtás a suliban? Ott hol csúszik el minden? Miért kell nekünk otthon rásegíteni a dolgokra? Miért? Miért nincs idő semmire? Mert többen vannak? Mert az integráció szétrázza az osztályt? Mert így kényelmesebb?
Én tegnap este nem láttam problémás gyerekeket, Bobit sem látom problémának. Az erényeit akarom látni, és feladatnak gondolom mindazt, ami a hivatalos mérce alatt van. Nem látnám problémának a fejszámolását, ha nem lenne minden egyes napon a fejembe belevésve piros tollal, hogy EZ PROBLÉMA. Akkor azt mondanám, jó, majd egy hónap múlva már pörögni fog, így meg szétvet a stressz és kis híján elhiszem, hogy már megint egy újabb gyenge pontra akadtunk, és te jó isten, mi lesz így a gyerekből?
Szakács

A gyerekeink görcsölnek, izgulnak, a tanárok meg szenvednek és panaszkodnak. Kinek jó ez? Ráadásul alsóban szabad keze van a tanítónak. Ő osztja be az anyagot, ami nem fér bele az elsőbe, az átcsúszik másodikra, szóval volna ideje mindenre. Miért nem megy ez mégsem? Az amerikai gyerekeket majd szétveti az önbizalom. Az egész oktatás arról szól, hogy a legszükségesebb alapokon túl felfedezzék és erősítsék a tehetséget és az önbizalmat (persze ott sem fenékig tejfel minden, jelenleg egyetlen szempontból vizsgálom a témát), nálunk meg ez az állandó sírás és kínlódás. Borzasztó, komolyan mondom. Biztos vagyok abban például, hogy ti, akik itt olvasgattok naponta és megoldásokat keresgettek a gondjaitokra, ti is egy gerjesztett folyamat részei vagytok. Manipulálnak minket az elvárások és elhitetik mindannyiunkkal, hogy a gyerekeink problémá(sa)k. Természetesen vannak azért kemény diszes, hiperaktív és figyelemzavaros gyerekek, akik tényleg szakellátást kívánnak, de azért ők sem a társadalom selejtjei. Nekik is vannak erős oldalaik! Lehetséges az, hogy egy szinte olvasásképtelen gyerek is tanuljon? Igen. Ilyen történetek vannak! Más utakon, más módszerekkel, de képes bárki tanulni, akit iskolaéretté nyilvánít a rendszer. Probléma pedig sokkal kevesebb van, mint gondolnánk, illetve a probléma teljesen más jellegű, mint az, hogy most és itt a fejszámolás kellően gyors- e.

8 megjegyzés:

Anonymous írta...

én, mint tök laikus csak arra emlékszem, hogy alsóban egyik évben alacsony osztálylétszám fmellett (19) mindenre volt idő, ha valakinek kínja volt, elmagyarázták, ismételtünk, stb. Következő évben két osztályt összevontak, lettünk majdnem negyvenen, egyből le is maradtak csomóan, kezdődött az órán beszélgetés, nem figyelés. Negyven fős osztálynál lehet akármilyen lelkes és felkészült a tanár szvsz, nincs ideje másra, mint lenyomni az anyagot.

Angela írta...

Erika: Nagyon kedvesek ezek a mesék, amit találtam. Emil ment.

Banyuc: Igen, kicsit túlpörgöd magad :-)Azt hiszem, amit mi problémának látunk, azt a gyerek is annak kezdi látni.

kissniki: Tipikus amit írsz. Nagyon jellemző ez a szülői habitus, mikor a nyugodt tanítót belehajszolják abba, hogy követeljen többet. Az egy külön témakör lehetne, hogy a sülők miféle ostobaságokra képesek a gyerekük ellen (én is valószínűleg :-) )

enigma: Ezzel meg az van, hogy én alaha 3- 4. osztban tanítottam és imádtam. A matek szerintem halálosan logikus, bizonyos megoldóképletekkel az írásbeli műveletek rengeteg sikert adnak a gyerekeknek, mert nem kell hozzájuk "sok ész", csak a szabály betartása. A történelmi olvasmányokat nagyon szerettem, sokat meséltünk és valamelyest a történelmet alapoztuk. Köri az tényleg nehezedik, viszont a legtöbb gyereket érdekli, és akkor marad a nyelvtan, ami abszolut nehéz, de megint az a kategória, hogy egész életemben kedvencem volt, ezért a diákjaimnak egész jól ment. Próbálok megmaradni alázatosnak a szakmai kérdésekben, de óvakodom attól is, hogy túldramatizáljam a dolgokat. Biztos, hogy vannak nálam sokkal- sokkal képzettebb kollégák, de nekem előnyöm, hogy együtt élek egy kisgyerekkel, akit egy éven át bántottak (ez már biztos), és én nem láttam, ami miatt lelkifurdalásom van. Egy gyerek, aki szorong (amiben felelősnek érzem magam) és másképpen tud tanulni, mint a többi gyerek. Nemcsak szakmailag látom őt, hanem érzelmileg is, ettől a nézőpontom másabb, mint egy tisztán szakmai oldalnak, vagy mint neked. Elhiszem, hogy a harmadik osztály nehéz (valamelyest), azt is, hogy a tanítás nehéz, de tudom, hogy azért annyira nem. Tanítani jó, gyerekek közt lenni is jó (bár nehéz is). Ha 25 gyerekkel végigcsináltam, akkor eggyel is sikerülni fog.

Angela írta...

Gabi: Köszönjük szépen. Minden hsz- ed aranyat ér :-)

Flóra: Remek ez a mondat: két lépés hátra. Sokáig csak bőgtem és a dühtől remegett a kezem egész nap, mikor kiderült a stigma, és mindaz, amin keresztülment. Hátrébb kellett lépnem, olvasnom és higgadtan gondolkodnom, hogy rájöjjek: nincsen semmi baj. Csak a megoldást kell megtalálnom.

Angela írta...

Döme: Nagyon tetszik, ahogy a pici falvak igyekszenek megmenteni a kicsi iskolákat, és telket- házat adnak olyan családoknak, akik kisgyerekkel költöznek hozzájuk. Tőlünk nem messze van egy ilyen kis iskola, ott pedig a módszereket és a pedagógusokat válogatják meg, és szintén is létszámokkal dolgoznak. Már Kecskemétről viszik kifelé oda a gyerekeket, annyira jó hírük van. Ez a jövő a jó iskola fogalmát illetően, nem pedig ezek a hatalmas gyerekgyárak.

Anonymous írta...

Idebiggyesztem a tapasztalatunkat a 3.-os anyagról. Első két hónapban végig a másodikos anyagot ismételtük,most teljesen ott tartunk, ahol az osztály. A fiam ma bent volt az iskolában egész nap, hogy résztvegyen az ismétlőórákon. Tollbamondás is volt, amire a tanító néni megjegyezte, hogy túl sok a hiba benne. Repes a szívem a boldogságtól, mióta elolvastam. Hát persze egy diszgráfiásnál mit várunk (?), vannak benne hibák, de egy oldal szövegben összesen két hang hiányzott a szavakból, a többi megvolt! És rengeteg szót tudott leírni hibátlanul. Volt rövid-hosszú mgh tévesztés, de ezt már lehet tanítani!!! Szóval úgy érzem túl vagyunk a nehezén.
A nyitott mondatokat -hála neked- megértette, az írásbeli műveletvégzés egész jól megy. A fejszámolás örökös gyakorlást igényel, ahogy írtad is. Orsi

Angela írta...

Orsi: Jaj, de jó ilyet olvasni! Örülök, hogy kezdenek a dolgok rendbe jönni. És ha te derűlátó vagy, akkor a gyerek is elkezd hinni magában.

Virág: :-( Én megyek be holnap, hogy megbeszéljem a tanító nénivel, hogy milyen időközönként konzultálunk, mikor kapom a tanmeneteket és mik az elvárásai. Nem szeretnék pofára esni év végén. Remélem, több együttműködést kapok, mint te.

Angela írta...

Virág: Kíváncsian várom a jövőt. Azt hiszem, gyógyíthatatlan bizakodó vagyok. Muszáj hinnem abban, hogy rendben lesznek a dolgok. Az pedig bizonyos, hogy nem értünk majd mindenben egyet a tanárnővel (azt mondta, ha mindent pontosan úgy csinálok majd, mint ő, akkor nem lesz semmi baj), mint ahogy most sem értek vele egyet sok dologban attól függetlenül, hogy látom, mennyire lelkiismeretes és precíz és szelíd pedagógus, de ha a gyerek itthon lesz, legalább nem kell rendszeresen azon filóznom, hogy vitába szálljak, vagy hallgassak.

Angela írta...

Virág: Nagyon jól megfogtad a szavaim lényegét. Soha nem lenne bennem akkora ...hm, hm...gőg(?) hogy bárkinek azt mondjam, az én utam az egyetlen és a célravezető. De ilyenkor hallgatok. Minden ember sziget a maga világával. Ki vagyok én, hogy megingassam őt a hitében? És amúgy meg magabiztosan és hittel csinálja a dolgát. Ahogy én is magabiztosan és hittel fogom a magamét. Csak éppen én tudom, hogy nem az enyém az egyetlen és tökéletes :-)

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam