x cfvhngvcfbvcyv c
Menü
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

2010. október 11., hétfő

Puzzle szavakkal

A helyesírás... külön fejezet. Mikor még tanítottam, akkor rájöttem, hogy egyszerűen vannak gyerekek, akik nem tudnak helyesen írni. Nekem mindig jól ment, így nem is értettem, mi történik velük. Ma már tudom, és hamarosan erről is fogok írni.
Csak úgy a diktálás- másolás sokat nem segít a tanulási zavarral küzdő gyermeknél. Lehet, hogy néhány szó megmarad, és bevésődik, de túl sok nem. Egy átlagember aktív szókincse kb. 8000 szó- ehhez még hozzátehetjük, amit mondjuk azok érnek el, akik olvasnak is (kevés magyarról mondható ez el). Lássuk be, igen sok gyakorlásra van szükség ahhoz, hogy ez berögződjön akkor, ha a képességek hiányoznak. Próbálkozom én is mindenfélével, s a kínom megszüli a segítséget.
Eszembe jutott, hogy Bobi szeret puzzle- lal játszani. Erről beugrott a szópuzzle (bocsi, biztos már kitalálták előttem, de mindegy, lehet, hogy valakinek új lesz).



Mivel a szótagolás is nehezen megy, az éppen aktuális helyesírási szókincset szótagokra vágva tettem a gyerek elé azzal, hogy gyártson belőle szavakat.




Ahogy elkészültem, rájöttem, hogy ez így kevés. A hosszú mássalhangzók nem jól fognak rögzülni, hát gyorsan kigondoltam, hogyan segíthetünk a bajon:
A sárga szín feltűnő, ezért erősen bevésődik, hogy fontos.
Persze már most szavak variációinak tömege előállítható, de folyamatosan fogom bővíteni a készletet. A kártyákról másolni lehet a füzetbe, és azonnal láthatóvá tudjuk tenni a szótagolást is. Kitapsoljuk- kopogjuk, újra összetoljuk, a sárgát rátesszük- szóval tökéletesen megvalósítjuk azt a szóelemzést, melyet Kulcsár Mihályné a dysgraphiások segítésénél javasol.
És ismét hadd tegyem hozzá: a gyerek ÉLVEZI.


Nem, nem akarok egy hedonista dögnek tűnni, és én is azt vallom, hogy a tanulás (bocs, az iskola) kötelesség, feladat, munka. Viszont igenis lehet öröm, és én azt akarom, hogy végre legyen már Bobinak is öröme benne. Legalább otthon.

Ps: Gondolod tovább? Mer' én igen :-):
- Mondatalkotás a szavakkal.
- Ki tud több szót összeállítani, te vagy én (jaj, dehogy teszem össze a kiváló nyelvtanos bátyjaival!)?Megint egy játék, amit fejleszthetünk tovább kedvünkre.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam