x cfvhngvcfbvcyv c
Menü
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

2011. június 21., kedd

Jóanyu program- Fogadd el!

„Ne törekedj arra, hogy gyerekedet tökéletessé formáld! Ezzel szemben, minden esetben azon fáradozzál, hogy a vele való kapcsolatodat minél tökéletesebb legyen.” (Dr. Henker)


Gyakran tűnődöm azon, valójában mi is az elfogadás. Nagyon sokan mondjuk azt, én elfogadom a gyerekemet, így szeretem , ahogy van... de azért nem bánnám, ha jobban szeretne sportolni, többet olvasna, jobban artikulálna és bizony a rajzolás terén is lehetne ügyesebb. Ja, és legyen már talpraesettebb, vagányabb, vagy éppen fegyelmezettebb, szófogadóbb. Valami olyasmi, amit elképzeltünk magunknak, mikor azt terveztük, milyen gyereket szeretnénk. 

Vajon sarkallja- e a gyereket változásra, ha a gyengeségeit bíráljuk és folyton rávilágítunk arra, miben kellene jobbá válnia ahhoz, hogy megfeleljen nekünk? Gondoljunk csak abba bele, vajon mi lendítene minket a munkahelyünkön jobb munkavégzésre: Ha a főnökünk folyton a nyomunkban lenne és sorolná, mi megy gyengén, miben kell még jobbá válnunk, mitől vacak és értékelhetetlen a teljesítményünk, vagy ha nap mint nap elmondaná, micsoda öröm neki, hogy velünk dolgozhat, mennyire hasznos a jelenlétünk és milyen nagyszerű munkaerőnek tart minket. Ezt persze nemigen mondják a munkaadók, mert attól tartanak, hogy a sok dicséret "megárt" a dolgozóknak, avagy több pénzt fognak követelni tőle. A gyerekünk viszont nem fog magasabb fizetést kérni, ha azt éreztetjük vele, elfogadjuk és szeretjük őt. 

Mondhatjuk persze, hogy igen, igen, elfogadjuk, de vajon ezt ő is érzi- e? Ismerek például olyan családot, ahol a szülő elmondta nekem, mennyire büszke a nagyfiára, amiért olyan kiváló fiatalember, eközben pedig tudván tudom, hogy a gyerek attól szenved, hogy nem kap elég elismerést, csak örökösen kritikákat és noszogatást. Mintha semmi nem volna elég jó. Mintha ő nem volna elég jó és szerethető.
Ebben az esetben felesleges a gyereknek azt magyarázni, mennyire szereti és becsüli őt az anyukája, hisz ő ebből semmit nem érez. A szülő és a gyerek egyre inkább távolodik egymástól, pedig valójában szeretik egymást.
Az elfogadás valójában kritika nélküli tudomásul vétele a másik ember viselkedésének. Mindannyian erre vágyunk. Meghallgassanak minket és elfogadják az érzéseinket értékelés nélkül. 
Nézzük, mik azok a tipikus szülői magatartások, melyek (bizonyos esetben) azt közlik a gyerekkel, hogy ő nem elfogadható a felnőtt számára:


1. Utasítás, parancsolás, irányítás (mit tegyen a gyerek) Pl. Hagyd abba ezt a szaladgálást! vagy: Most azonnal gyere be! Ez a viselkedés általában dacot szül a gyerekekben és arra sarkallja őket, hogy kipróbálják a szülői hatalom erejét.


2. Figyelmeztetés, fenyegetés (ha nem, akkor...) Ez esetben a gyerek félénkké válhat, hisz tart attól, hogy a szülő beváltja a fenyegetését és elveri vagy megbünteti őt. Később pedig feltámad a vágy, hogy kipróbálja, valóban beváltja- e a szülő a fenyegetőzését.


3. Prédikálás, moralizálás (illik, nem illik). Ez gyakran ellenállásra sarkallja a gyerekeket, mert azt gondolják, a szülő nem bízik abban, hogy képesek megítélni viselkedésük helyességét.


4. Tanács, megoldási javaslatok (akadályozza a saját ötletek születését). Véleményem szerint az egyik legveszélyesebb viselkedési forma. Egyrészt a gyerek azonnal érzi, hogy szülei nem bíznak abban, hogy bármire önállóan megoldást találhat, másrészt a gyerek megszokja, hogy nem kell önállóan megoldásokat keresnie. Arról nem is beszélve, mikor elindul benne a dac és csakazértis megmutatja. Hallottál már szülőket panaszkodni, hogy aszongya: Én mondtam neki, segítettem, ő meg erre csakazértis nem úgy csinálta!


5. Kioktatás, logikai érvelés (befolyásolási kísérlet tényekkel, saját véleménnyel). Nos, ha szeretnénk tanítani a gyerekünket, érdemes ezt óvatosan csinálni. Bármiféle tanítás átcsaphat ugyanis kioktatásba, amely azt sugallja, hogy az illető kevesebbet ér nálunk. A gyerekek különösen utálják a szülői kioktatást. Mikor ül, néz maga elé, te meg hajtod a mantrát, biztos lehetsz benne, hogy alig várja, hogy befejezd.


6. Ítélkezés, kritizálás, hibáztatás (rombolja a gyerek énképét). Húúú, de nehéz megállni! Ne viccelj, a mi generációnk így nőtt fel, hogy azt hallottuk: ez katonadolog, ne nyávogj, buta vagy, rossz vagy, s még ezt sem lehet rád bízni? stb. Nem egyszerű ebből kilépni és egy normális kommunikációt elkezdeni a gyerekünkkel. Márpedig az örökös személyiségrombolás nemcsak a gyerekre nézve káros, de a szülő gyerek kapcsolatot is mérhetetlenül mérgezi.


7. Dicséret, egyetértés (hamis énkép alakulhat ki, esetleg kiérezhetõ a manipulálási szándék). Na, már a dicséret sem jó? - tehetnénk fel a kérdést. De jó, persze, csak éppen tudni kell, miért, mikor és mennyit. Ahol sok a dicséret, a hiányát bírálatnak érezheti a gyerek. Emellett a gyerekeknek van realitás érzékük. Ha a dicséret nem cseng össze a saját énképükkel, nem is veszik komolyan. Érdemes vigyázni a dicséret manipulatív lehetőségeivel. A gyerekek gyorsan átlátják, ha azért kapnak dicséretet, hogy az elvárásainkat kényszerítsük rájuk. Végül pedig óvakodj attól, hogy kamaszodó gyerekedet megalázd azzal, hoy mások előtt megdicséred :-). Ez végzetes hiba lehet.


8. Kifigurázás, csúfolás, megszégyenítés, nevetségessé tétel (lekicsinylés). Jellemző megnyilvánulásai ennek a hozzáállásnak a "Hogy nézel ki?", "Mit képzelsz magadról, hogy így beszélhetsz velem?" és más hasonló megjegyzések. Jellemző válaszreakció a dac, illetve a visszaszólás: - Hülye vagy? - Igen. És?


9. Értelmezés, elemzés, diagnosztizálás (a szülõi 'fensõbbség' leleplez). Ezzel azt sugalljuk a gyereknek, hogy "átlátunk a szitán". Pl. "Ezt csak azért csinálod, hogy rád figyeljünk", vagy "Túl fáradt vagy, azért nyafogsz". Akkor is káros ez a viselkedés, ha a szülő meglátása helytálló, ugyanis ilyenkor a gyerek úgy érezheti, leleplezték, kilesték. Ha pedig a szülő téved, és mondjuk a gyerek tényleg nem fáradt és nem figyelmet akar, akkor úgy érzi, igaztalanul vádolták meg. Mindkét lehetőség a felnőtt- gyerek közötti kapcsolatot rombolja.


10. Megnyugtatás, együttérzés, vigasztalás (a gyerek érzéseinek elbagatellizálása). Sok szülő rosszul érzi magát attól, ha a gyereke szomorú, fél vagy rosszkedvű. Mindenképpen szeretne ebből a helyzetből kikerülni, ezért igyekszik a gyereknek kellemetlen helyzetet eltörpíteni. Ezzel azonban gyakran nem megnyugtatja a gyereket, hanem éppen arra sarkallja, hogy még harsányabban hirdesse a fájdalmát. (Óóó, egész kicsi ez a seb, nem is fáj annyira!- De3hogynem! Nagyon is fáj! Nézd csak, mennyire ordítok!)


11. Vizsgálódás, kérdezõsködés, faggatózás (a szülõ szeretné megoldani a gyerek problémáját). A túl sok kérdésből gyakran azt érzi a gyerek, hogy a szülei kételkednek benne (Megmostad a fogad? Mennyit tanultál? Kész az írásbelid?) Az ilyesmit fenyegetőnek érezheti a gyerek. Amikor pedig a problémájáról szeretne beszélni, kimondottan frusztráló lehet a túl sok kérdés. Mondjuk elkezdi mesélni, hogy mennyire utálja a töri tanárját, aki olyanból íratott dolgozatot, amit meg sem tanított rendesen, te meg elkezded kérdezni, hogy mikor vették át azt az anyagot, a többieknek hányas lett, máskor is volt- e már ilyen, stb. Teljesen eltereled a beszélgetés vonalát, ami felettébb bosszantó és frusztráló lehet a gyereknek. Hidd el, legközelebb kétszer is meggondolja, hogy elkezdjen- e mesélni neked bármit is.


12. Elterelés, humorizálás, témaváltás, kitérés (pedig a gyerek vágyik a megértésre). Főként a kisebb gyerekeknél szokták ezt alkalmazni, mikor nem akarják a felnőttek, hogy a gyerek azt érezze, amit éppen érez. Megüti magát és gyorsan megmutatjuk neki az út szélén legelésző teheneket. Ekkor még talán működik is az elterelés valamelyest, de ahogy nő a gyerek, már egyre nehezebb lesz alkalmazni a módszert. Ha például szerelmi bánata van, kevéssé fogja vigasztalni, ha azt mondod, nem érdekes, hogy rád se néz a Prüntyi, úgyis eláll a füle és görbe az orra. Amúgy meg itt egy mozijegy, felejtsd el az egészet. Ezzel csak azt érjük el, hogy a gyerekünk azt érzi, nem vesszük őt komolyan. Nem vágyik pedig egyébre, csak egy kis megértésre.


Nos, eredetileg nem terveztem ennyire hosszúra ezt a fejtegetést, csak éppen azt látom, a szülők többsége generációk óta ugyanazokat a köröket futja. Bevallom, én is. Valahányszor átolvasom és átgondolom ezeket a pontokat, mindig van mit változtatnom. Nyilván a beidegződések erősen dolgoznak az emberben. Őt hogyan nevelték, mit lát maga körül, illetve mikor van az a pont, hogy "elszakad a cérna" és nem tud mérlegelni.
Az is biztos, hogy vannak olyan helyzetek, mikor a fentebbi 12 pont valamelyikét vagyunk kénytelenek alkalmazni. Van, mikor utasítanunk kell a gyereket, vagy megnyugtatni egy adott helyzetben. Akkor azonban, ha a gyerek valamilyen problémával küzd, a legjobb, ha elfogadjuk őt ezzel együtt és hagyjuk, hogy elmondja, mi a gondja. Általában pedig igyekezzünk őt megismerni, látni az értékeit és elfogadni őt olyannak, amilyen. A mi gyerekünk, belőlünk van és úgy sarkallhatjuk őt arra, hogy egyre jobbá váljon, ha a gyengeségeivel együtt elfogadjuk és szeretjük.


0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam