x cfvhngvcfbvcyv c
Menü
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

2011. június 15., szerda

Felismered őket?- A Pedagógus kirándul

Úgy mondják, az emberek különböző típusokba sorolhatóak külsejük, habitusuk és szokásrendszerük alapján. Egyet értek ezzel a tapasztalattal, és saját megfigyeléseim alapján hadd tegyem  rögtön hozzá, hogy van az emberi fajnak egy egészen különös mutációja, mely semmi máshoz nem hasonlítható. Ez a különös alfaj nem egyéb, mint a Pedagógus. Ha pedig Bimbi kirándulásánál kielemeztük a szülőket, hát azt hiszem, ideje összefoglalnom kedves kollégáim prototípusait (természetesen a teljesség igénye nélkül és semmiképpen nem bántó szándékkal) úgy, ahogy ezt a mögöttem álló kirándulószezon idején volt szerencsém megfigyelni..
Lássuk akkor:
1. „Mrs. Nagyfőnök”

Mrs. Nagyfőnök már az első percben felismerhető. Olyan orgánuma van, amivel képes egy 50 fős kirándulóbuszt bármikor mikrofon nélkül menetszélben keresztülordítani. Azzal kezdi a kirándulást, hogy elmondja, ő az egyetlen az iskolában, akinek nincsenek problémái a gyerekekkel. Most sem lesz semmi baj, ő már lezsírozott mindent a kölkökkel. Megmondta nekik, ha bármi „olyan” (milyen?) történik, akkor nem lesz rajta a nyolcadikos tablójukon. Két év múlva, merthogy most hatodikosok. Este pedig minden faház ajtaját kívülről kulcsra zárja.  
Szobafőnököket választ, akik a rendért felelnek. Egy sípszó esetén a szobafőnök rohan hozzá hanyatt- homlok, két sípszó esetén az egész osztály. Aki nem jön azonnal, hangos kiabálással van megalázva a többiek előtt.
Mrs. Nagyfőnök mindent lát, mindent hall, és könyörtelenül megtorolja a hibákat. Egy bazmegért tíz perc kiülés a fociból, két bazmegért nyilvános letolás.
Feltétlen segíteni akar, hisz fel sem tételezi, hogy rajta kívül bárki hatni tudjon az osztályára, ezért aztán gátlás nélkül harsányan közbeszól, mikor az animátor próbál a gyerekekkel beszélni. Mindegy az, hogy egy fontos szertartás zajlik, vagy éppen egy játék közepében vannak, Mrs. Nagyfőnök folyamatosan beszél: Figyeljél oda A. nénire! B., nem szeretném még egyszer hallani a hangodat, mert elzavarlak innét! Ne beszélj csúnyán! Ki hagyta kint a törölközőjét a ház előtt? (Itt meg is állítja az életet, és addig nem lehet semmit csinálni, amíg a fent említett törölköző a helyére nem kerül).
Szeret nevetni és gyakran viccelődik- de mindig csak a gyerekek kárára. A tréfái leginkább a tanulók gyengeségeire vannak kiélezve. Harsányan kacag, majd megjegyzi, jó kis társaság ez… értik a humort is.

2. „Csak szülő ne lenne” Tanárnő

Általában az elit iskolák rákfenéje a Pedagógus, aki már semmit sem mer. A kreativitását rég elveszítette, egyetlen mércéje van: Mit szól a szülő? Csak azért választott minket a kirándulás megszervezésére, mert fél vállalni a felelősséget egy esetleges hibáiért, ám így is aggódik, mert ha én hibázok, ezt a szülők még akkor is számon kérhetik rajta.
Ő az, aki a gyerekek után felszedi a szemetet, bepakolja a hátizsákjukat, erőtlen hangon igyekszik fegyelmezni őket, időnként pedig elhúzódik a csoporttól és hagyja, hogy az animátor tegye a dolgát. Olyankor pihen.
A kirándulás előtt többszörösen egyeztet velem, majd két nappal indulás előtt felhív, mert kétségek közt vergődik. Tíz időjárás előrejelzőből ugyanis hat esőt jósol a kirándulás napjára. B és C tervet követel, amit majd ismertethet a szülőkkel.
A kirándulás alatt a szerződés végig a kezében van és pontról pontra követi a leírtakat, nehogy valami kimaradjon.
Mérlegel: Kell egy kis vetélkedő. Nem sok, talán két- három perc, mert a gyerekeket baromira nem érdekli, de otthon majd el tudják mondani, hogy volt az is. Kell vonatozás is: Jaj, ez ennyire rövid? Mit fognak szólni a szülők, hogy csak ennyi volt? Legyen szabad játék, de túlságosan ne fáradjanak el, mert félő, hogy majd panaszkodnak otthon! Innét indulunk?- kérdezi, mikor a túra helyszínére érünk- Arról volt szó, hogy a Dera patak völgyébe megyünk. Ez az? Hol a patak? Kiszáradt? Éppen most?! Te jó ég!- a szívéhez kap- Mit fognak szólni a szülők?

3. A „Mártír”

Az ő sorsa talán a legnehezebb. Van 22 diákja, közülük 3- mat el sem hozott. Ő ugyan nem kínlódik a hülyékkel! Az első együtt töltött óra után bizalmaskodva hozzám hajol: Nekem van ám a legrosszabb osztályom az egész iskolában! - súgja, majd sokat sejtetően a szemembe néz. Önelégülten meséli, hogy 10 gyerek családi háttere nagyon zilált. Meg is mutatja őket az ujjával feltűnően feléjük bökve. Van köztük 5 SNI- s, 8 BTM- es, de a többivel is csak a baj van. Folyton mozognak, beszélnek. Rettenetes ilyen körülmények között dolgozni- sóhajtja.
A „Mártír” folyton reszket, hogy elveszít valakit. Átszámolja a gyerekeket, de a végére összezavarodik, mert nem tudnak nyugton maradni. Kezdi elölről. Hogy tudja követni magát számolás közben megérinti őket, ám ettől eltorzul az arca és fölöttébb ideges lesz.
A „Nagyfőnökkel” ellentétben a „Mártírnak” szinte kislányos hangja van, képtelen láthatóvá és hallhatóvá válni a fölső tagozatosok között. Az alkata is vékony, szinte gyermeki- gyakran meg sem lehet különböztetni a diákjaitól. A nevelést összekeveri a fegyelmezéssel, ezért rátelepszik az osztályára és lélegzethez sem jutnak tőle a srácok. A nap 24 órájában képes hangos és folyamatos „cssss” hangutánzó szóval csitítani őket.
Szóval a Mártír folyton számol… majd újra számol. Végül kétségbeesett szemekkel néz rám: Hát, talán megvannak- sóhajtja.
Mosoly soha nincs az arcán, kivéve mikor megtudja, hogy az egri várban lemehet Börtön Múzeumba megnézni a kínzóeszközöket. Ekkor felderül. Hegyes orrát szinte beledöfi a hozzá legközelebb álló fiú arcába és kéjesen vigyorog: Hmmm, remélem lehet hazavinni valami jó kis bonckampót!

4. „Anyád”

„Anyád helyett anyád” kolléga a hatalmas túlélőcsomagjáról ismerszik meg. Van nála hányás csillapító és hánytató, sprayk, krémek a különböző csípésekre, tapaszok vágásokra, égésekre, csipesz a kullancsok miatt. Ő mindig előrelátó. Most is megmondta, hogy mindenki hosszú nadrágban és zárt cipőben jöjjön egy ilyen nehéz napra. Így a csoportja 35 fokban izzadhat mondjuk az ópusztaszeri forróságban, vagy valamelyik nagyváros aszfaltján, míg ő térdnadrágban és szandálban grasszál. No, persze, magáról elfelejtett gondoskodni.

Saját busszal jönnek. Egy Volán helyközi járatost bérelnek másfélszeres áron, mint ami bármelyik luxus kategóriás maszek busznak a kilométer díja lenne. Hogy miért? Ezt is kifejti ”Anyád” kolléga: Sose lehet tudni, ki ül egy magánbuszon. A Volánosok legalább tudják, hogyan kell vezetni… Nekik ez a szakmájuk. Igaz, nincsen mikrofon a járműben, így a közös éneklés és az idegenvezetés elmarad (egy Ikaruszt képtelen vagyok túlordítani), viszont Pesten tudunk a buszsávban utazni, így a dugókat megússzuk.
A hőség ellen kinyitjuk a tetőablakokat, ám „Anya” aggódik, hogy valaki esetleg huzatot kap, így inkább lecsukatja őket. Nem baj, van oldalablak, némi levegő azon is áramlik be. Nem sokáig, mert néhány felhő összegyülekezik, s ő azonnal kiabálni kezd, hogy zárjunk be mindent, nehogy beessen az eső. Kiszállás előtt felveteti az esőkabátokat- biztos, ami biztos- és tétován indul a túrára. Felhők vannak az égen! Ebből még bármi lehet. Mi lesz, ha a gyerekek eláznak? Nincs nálad hajszárító?- kérdezi.
A vihar előtti fullasztó hőségben kis híján sokkot kapok, pedig rajtam rövidnadrág és póló van. El sem tudom képzelni, a gyerekek hogyan érezhetik magukat esőkabátba bugyolálva. Később a felhők elvonulnak, az eső elmarad, így végre ők is lejjebb vetkőzhetnek. Már csak a homlokuk gyöngyözik, de nem adják fel. Alföldi gyerekek, boldogok, hogy végre mehetnek felfelé. „Anyád helyett anyád” kolléga azonban megunta már a menetelést. Elfáradtak a gyerekek- mondja- elég a túrából. Menjünk vissza! A csoport nyafog- ők még másznának a hegyre- de a tanárnőnek elege van. Ő eldöntötte, mennyire van szüksége a csoportjának, apelláta nincs: Hát fáradtak vagytok, nem értitek? Köszöni szépen, még hazafelé megállnak majd fagyizni, 5re pedig épségben le kell szállítani a gyerekeket. A buszon még átnézi őket, hogy kullancs van- e bennük, de csalódnia kell- mindenki megúszta a kirándulást sérülések nélkül. Pedig nála volt minden, ő készült, ő igazán megtette, ami tőle telt. Gondoskodott a csoportról, törődött velük, óvta, vigyázta őket, s erre ők?!  Még egy vacak hányást sem voltak képesek produkálni. Hálátlan banda.

5. A „Rendes”

Végezetül muszáj említést tennem a „Rendes” tanárról. Ő a legkevésbé mutálódott alfaja a pedagógusoknak, így a kirándulásokon is meglepően természetesen és kellemesen vesz részt. Messziről kiszúrom, ugyanis a gyerekei általában körülveszik, beszélnek hozzá és kikérik a véleményét. Nagyon ritkán emeli meg a hangját, a problémáit és a kifogásait igyekszik úgy közölni, hogy közben ne alázza porig a diákokat. Határozott, vannak elvárásai, melyek azonban teljesíthetőek, elfogadhatók és ésszerűek. Nem gondoskodja túl a helyzeteket, de ott van, ha szükség van rá. Életkoruknak megfelelően kezeli a gyerekeket és soha nem vágja a fejükhöz, hogy azért vigyázzanak magukra, mert ő kerül börtönbe, ha bajuk esik a kiránduláson. Ha látod őt, olyan érzésed van, hogy szeret az osztályával lenni és nem terhes neki a gyerekek jelenléte. Elvárja a tiszteletet, egyben meg is adja. Nem haver, de ha kell, bizalmas segítő. Olyan ember, aki támasza a közösségnek, nem felügyelője, őre, megnyomorítója.

Vajon hányan vannak még?

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam