x cfvhngvcfbvcyv c
Menü
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

2010. október 11., hétfő

Középkor I. rész- lapbook

Gondolom, nyilvánvaló, mekkora lapbook rajongó lettem az utóbbi időben. Mi minden szól mellette? Például, hogy egymillió dolgot csinál a gyerek, amíg elkészíti. Hogy a saját munkája vezeti el a tudáshoz, így sokkal nagyobb becsülete van a művének, mint a tankönyveknek.
Nagyfiamnak a középkor vár feldolgozásra. Ebben a mostani lapbookban gyakorlatilag a témakör felét átvettük, s azzal, ami az iskolában 6 tanórát tesz ki, itt 2 és fél, három óra alatt elkészült- igaz, közben végig beszélgettünk és meséltem neki. Az is igaz, hogy kicsit csúszásban voltam a tanmenethez képest, tehát már voltak ismeretei, de ez nem jelenti azt, hogy előzetes tudás nélkül nem menne éppen így. A témakör, amit feldolgoztunk: Birodalmak a római világ bukása után, Nagy Károly munkálkodása, hűbéri- illetve jobbágyrendszer, az egyház felépítése, illetve N.K. halála utáni változások a világban.
A következő egységet (lovagok, keresztes háborúk, százéves háború, török invázió) majd párhuzamosan készítjük az iskolai tananyaggal.


Szóval itt már okosabb voltam, mint eddig, nem kézzel készítettem mindent, hanem előre letöltöttem képeket a netről. Igaz, itt nagyjából egy hétig agyaltam az egész előkészítésén.


A melléklet tartalmaz egy jobbágyot, majd a császár képét, egyházi méltóságot, szerzetest, szentet, eretneket.


Fentebbi kép elvileg nagyítható, így olvashatóvá teheted. Azt tartalmazza, amivel a töri könyvek legfeljebb az apróbetűs részben foglalkoznak, tehát a legérdekesebb infókat.


A munka elkezdődött. Imádom látni, ahogy elhivatottan dolgozik ez a nagy kamaszgyerek. Imádom, mikor valami érdekli, és munkát rak bele, és mikor tudom, hogy ez a valami a Tudás.


Így néz ki készen a lapbook. Háromba van hajtva, tehát a középső harmadra fekszik rá oldalról két lap.


I. harmad: Két kis borítékban helyezte el Arábia és Bizánc jellemzőit. Míg színezte és nyírta a fülecskéket, nyilván megbeszéltük, melyik fogalom mit jelent. Középen egy szalagon a feudalizmus fogalma van felsodorva, alul pedig egy négybe hajtott lapon a majorság rajzát kellett kiegészítenie, illetve színezni (A háromnyomásos gazdálkodás, nehéz eke, robot fogalmának tisztázása zajlott közben. Volt egy feladat, amelyben azt kértem,  hogy ragassza oda a jobbágy képét, ahol szerencsétlen a robotot végzi. Ez nagyon tetszett. A gyerek kikövetkeztette, hogy nem ragaszthatja sem az ugarra, sem az őszi vetésre, hiszen ott most nincs termelés, így a tavaszi vetést kereste meg, és oda állította a figurát.Ha lefektetjük, a lap szépen behajtogatható. .


A középső harmadban az egyház felépítését csináltuk meg. Szintén nyírt és ragasztott, majd az alakok alá írta a jellemzőket. A következő feladatban vaktérképen jelölte a már három nagy birodalmat (Arábia, Bizánc, Frank birodalom), és mellette egy kinyitható összegző jellemzés van a frank császárról. Szintén jelzi az érdeklődést, hogy NEKI volt fontos, hogy a fölső lapra (ahová én nem terveztem semmit) felvezesse Nagy Károly családfáját.


Muszáj volt kinagyítanom ezt a kis harmonikát, ahol a hűbéri láncot ábrázoltuk. Figyeld a figurák hozzáállását a képeken! Imádom ezt, hogy mindenbe próbál humort csempészni!


Egy kis kódexlap alatt- mely milton kapoccsal van a lapbookhoz rögzítve- ott vannak az érdekességek a boszorkányüldözésről, a vikingekről, az inkvizícióról, és más izgalmas témákról. Lagalul pedig... ezt szerintem mondanom sem kell: A frank birodalom, illetve az egyház szétszakadása a császár halála utáni időszakban.

És hogy mi a legeslegjobb? Hát ez. Ez, hogy a két kicsi is átolvasta töviről- hegyire, így már most tisztában vannak a hatodikos történelem ezen szakaszával.

Csak azt tudom mondani, hogy valami nagyon nem jól megy az iskolában. A gyerekeim ( a figyelemzavaros nem jól tanuló is) örömmel tanulnak itthon, és ragad rájuk, amit egymástól és a játékoktól tanulnak. Az iskolában ez már egyáltalán nem ilyen egyértelmű. De küszködik a pedagógus is. Mi a fenét csinálunk (nak) rosszul? Hol vész el a tudás utáni vágy? Azt mondjuk, túl nagy a tananyag, amit a gyerekek agyába préselünk- hogy ezzel van a baj. Jól van. De akkor miért tudja Bobi is a hűbéri láncot, miközben nem tudja megoldani a "korának megfelelő" szövegértés feladatlapot? Ha egy gyerek nem vágyik a tudásra, vagy nem tudja megszerezni, az szomorú és bosszantó. Mert a kíváncsiság ott van bennünk születésünktől fogva. A gyerekeinkben is. Ki és hol veszi el tőlük? Emlékszem, mennyire vágytak iskolába mind a hárman. Mennyire várta Bobi is! Úgy képzelte, az valami halálosan izgalmas, csodás hely lesz.
Ide jutottunk. A körme lerágva, rendszeres has- és fejfájás, szomorúság. Nem jól van ez így. Nagyon nem.

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam