2010. október 11., hétfő
Középkor I. rész- lapbook
Gondolom, nyilvánvaló, mekkora lapbook rajongó lettem az utóbbi időben. Mi minden szól mellette? Például, hogy egymillió dolgot csinál a gyerek, amíg elkészíti. Hogy a saját munkája vezeti el a tudáshoz, így sokkal nagyobb becsülete van a művének, mint a tankönyveknek.
Nagyfiamnak a középkor vár feldolgozásra. Ebben a mostani lapbookban gyakorlatilag a témakör felét átvettük, s azzal, ami az iskolában 6 tanórát tesz ki, itt 2 és fél, három óra alatt elkészült- igaz, közben végig beszélgettünk és meséltem neki. Az is igaz, hogy kicsit csúszásban voltam a tanmenethez képest, tehát már voltak ismeretei, de ez nem jelenti azt, hogy előzetes tudás nélkül nem menne éppen így. A témakör, amit feldolgoztunk: Birodalmak a római világ bukása után, Nagy Károly munkálkodása, hűbéri- illetve jobbágyrendszer, az egyház felépítése, illetve N.K. halála utáni változások a világban.
A következő egységet (lovagok, keresztes háborúk, százéves háború, török invázió) majd párhuzamosan készítjük az iskolai tananyaggal.
Szóval itt már okosabb voltam, mint eddig, nem kézzel készítettem mindent, hanem előre letöltöttem képeket a netről. Igaz, itt nagyjából egy hétig agyaltam az egész előkészítésén.
A melléklet tartalmaz egy jobbágyot, majd a császár képét, egyházi méltóságot, szerzetest, szentet, eretneket.
Fentebbi kép elvileg nagyítható, így olvashatóvá teheted. Azt tartalmazza, amivel a töri könyvek legfeljebb az apróbetűs részben foglalkoznak, tehát a legérdekesebb infókat.
A munka elkezdődött. Imádom látni, ahogy elhivatottan dolgozik ez a nagy kamaszgyerek. Imádom, mikor valami érdekli, és munkát rak bele, és mikor tudom, hogy ez a valami a Tudás.
Így néz ki készen a lapbook. Háromba van hajtva, tehát a középső harmadra fekszik rá oldalról két lap.
I. harmad: Két kis borítékban helyezte el Arábia és Bizánc jellemzőit. Míg színezte és nyírta a fülecskéket, nyilván megbeszéltük, melyik fogalom mit jelent. Középen egy szalagon a feudalizmus fogalma van felsodorva, alul pedig egy négybe hajtott lapon a majorság rajzát kellett kiegészítenie, illetve színezni (A háromnyomásos gazdálkodás, nehéz eke, robot fogalmának tisztázása zajlott közben. Volt egy feladat, amelyben azt kértem, hogy ragassza oda a jobbágy képét, ahol szerencsétlen a robotot végzi. Ez nagyon tetszett. A gyerek kikövetkeztette, hogy nem ragaszthatja sem az ugarra, sem az őszi vetésre, hiszen ott most nincs termelés, így a tavaszi vetést kereste meg, és oda állította a figurát.Ha lefektetjük, a lap szépen behajtogatható. .
A középső harmadban az egyház felépítését csináltuk meg. Szintén nyírt és ragasztott, majd az alakok alá írta a jellemzőket. A következő feladatban vaktérképen jelölte a már három nagy birodalmat (Arábia, Bizánc, Frank birodalom), és mellette egy kinyitható összegző jellemzés van a frank császárról. Szintén jelzi az érdeklődést, hogy NEKI volt fontos, hogy a fölső lapra (ahová én nem terveztem semmit) felvezesse Nagy Károly családfáját.
Muszáj volt kinagyítanom ezt a kis harmonikát, ahol a hűbéri láncot ábrázoltuk. Figyeld a figurák hozzáállását a képeken! Imádom ezt, hogy mindenbe próbál humort csempészni!
Egy kis kódexlap alatt- mely milton kapoccsal van a lapbookhoz rögzítve- ott vannak az érdekességek a boszorkányüldözésről, a vikingekről, az inkvizícióról, és más izgalmas témákról. Lagalul pedig... ezt szerintem mondanom sem kell: A frank birodalom, illetve az egyház szétszakadása a császár halála utáni időszakban.
És hogy mi a legeslegjobb? Hát ez. Ez, hogy a két kicsi is átolvasta töviről- hegyire, így már most tisztában vannak a hatodikos történelem ezen szakaszával.
Csak azt tudom mondani, hogy valami nagyon nem jól megy az iskolában. A gyerekeim ( a figyelemzavaros nem jól tanuló is) örömmel tanulnak itthon, és ragad rájuk, amit egymástól és a játékoktól tanulnak. Az iskolában ez már egyáltalán nem ilyen egyértelmű. De küszködik a pedagógus is. Mi a fenét csinálunk (nak) rosszul? Hol vész el a tudás utáni vágy? Azt mondjuk, túl nagy a tananyag, amit a gyerekek agyába préselünk- hogy ezzel van a baj. Jól van. De akkor miért tudja Bobi is a hűbéri láncot, miközben nem tudja megoldani a "korának megfelelő" szövegértés feladatlapot? Ha egy gyerek nem vágyik a tudásra, vagy nem tudja megszerezni, az szomorú és bosszantó. Mert a kíváncsiság ott van bennünk születésünktől fogva. A gyerekeinkben is. Ki és hol veszi el tőlük? Emlékszem, mennyire vágytak iskolába mind a hárman. Mennyire várta Bobi is! Úgy képzelte, az valami halálosan izgalmas, csodás hely lesz.
Ide jutottunk. A körme lerágva, rendszeres has- és fejfájás, szomorúság. Nem jól van ez így. Nagyon nem.
Bài viết liên quan:
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése