2010. október 11., hétfő
Megfigyelés fejlesztése játékkal
A megfigyelés pontosságának fejlesztése fontos mind az írás, mind az olvasás szempontjából.Remek játékok vannak erre is:
Örök klasszikus a "VALAKI KIMEGY A SZOBÁBÓL" játék. Kint azután valamit megváltoztat magán, majd mikor bejön, a többi játékosnak meg kell mondani, mi változott az illetőn. Aztán ott van az, mikor a gyerekek jönnek- mennek (mondjuk táncolnak), majd egy jelre SZOBORrá merevednek (a test fölötti uralmat is fejleszti). És innét a játék szerteágazhat:
- Egyet kiválasztunk, őt körbevesszük, és a szobornak, amivé ő vált, címeket adunk.
- A szobrot kiegészítjük. Aki úgy érzi, szeretne hozzátenni, odaáll, és olyan képet formál, hogy a kép tovább épüljön. Ez utóbbit játszhatjuk úgy, hogy minden új odaálló változtasson az eddigi értelmén a szobornak. Olykor megállítjuk a játékot, és címeket adunk.
- A gestalt látást (rész- egész viszonyának látása) fejlesztő játékok általában írásban zajlanak (képek kiegészítése). Mi van, ha ezt a testünkkel játsszuk? Ehhez többen kell lenni, de talán tudja valaki használni a játékot. Azt kérjük, formáljunk MAGUNKBÓL tárgyakat, gépeket. Nem könnyű játék. Gondold csak el, hogyan jelenítenél meg egy kávéfőzőt! Beszéljük meg, ki milyen része lesz a szerkezetnek, hogyan kapcsolódik a többi részhez, hogyan képes majd mozogni. Mint mondtam, nem könnyű, és a felnőttől is megkívánja a másképp gondolkodást. Ne képzeljük a gépeinket a szó klasszikus értelmében! A cél, hogy a gyerek tudja, hogy lesz benne ilyen meg ilyen rész, annak kapcsolódni kell a többiekhez, és így tovább. Jó, ha le tudjuk fotózni, majd együtt megnézni a képet, beszélni róla.
- Szintén a megfigyeléseket erősíti a fiaim egyik kedvenc játéka, a LASSÍTÁS. Aki szokta nézni a Beugrót, tudja, miről beszélek. A mozgásokat végtelenül lelassítva, és ezáltal aprólékosan kidolgozva mutatjuk meg. Segíthetünk a gyereknek, ha instrukciót adunk, mit játsszon el: pl. a sprinter célba érése, végre osztják az ebédet menzán, verekedőket választok szét az osztályban, átugrok egy patakot, de közben megbillenek, és a vízbe esek, stb.
- TÜKÖRJÁTÉK: Ketten álltok egymással szemben, egyik a tükör, másik az irányító (először a felnőtt). A tükörnek utánozni kell az irányítót. Fontos, hogy megfelelően utánozható mozdulatokkal játsszuk. Egy heves táncolást nem lehet pontosan követni, és a játék elveszti célját, a megfigyelés, és másolás varázsát.
Bài viết liên quan:
0 megjegyzés:
Megjegyzés küldése