2010. október 29., péntek
Auditív és kinesztétikus képességek fejlesztése játékkal
Péntek van, jön a hétvége, illetve az őszi szünet, úgyhogy most fel lehet szerelkezni játékokkal.
A mai ötletekhez semmiféle előkészület nem szükséges, és a végtelenségig variálhatók. A hallást, beszédészlelést, az auditív (halláshoz kapcsolódó), és a kinesztétikus (mozgáshoz kapcsolódó) emlékezetet fejlesztik.
Nézzük először a hallást. A tanulási nehézségek hátterében gyakran áll valamilyen halláshoz kapcsolódó fejletlenség vagy zavar, ezért a terápiás vizsgálatnak mindig részét képezi a hallás vizsgálata. Azonban még akkor is lehetnek problémák, ha a kisgyerek tökéletesen hall, de a beszédet nem úgy észleli, ahogy az jó lenne neki. Nehezen különbözteti meg az egyéb zörejektől, vagy súlyos beszédhibája, hanglejtési hibája van, ami miatt egyszerűen nem érti, amit mondanak neki. Biztosan ismerős az a helyzet, mikor találkozunk egy más vidéken lakó, tájszólással beszélő magyar emberrel, vagy egy erősen hadaróval, vagy másként hanglejtővel, és halljuk ugyan, amit mond, de nem értjük. Szokatlan az agyunknak az a beszédforma, amit ő képvisel. Valami hasonlót élnek meg azok a gyerekek, akik nehezen észlelik a beszédet. Hallják ugyan, de nem értik. Finomítani tudjuk a beszédészlelést a következő játékokkal:
A ninja játék egy végtelen egyszerű gyakorlat, és érdemes minden nap elvégezni. Nevét onnét kapta, hogy a harcos ninják ezzel a gyakorlattal élesítik a hallásukat. Szóval a kezedet úgy helyezd a fejedre, hogy a hüvelykujjaddal befogod a füleidet, az ujjaid pedig a tarkódon nyugszanak. Ahogy az ujjaid összeérnek hátul, a jobb mutatóujjad körmével kopogtass a bal mutatóujjad körmén. Ez egy éles hangot képez a fejedben, és erősen stimulálja a hallóidegeket, ezáltal finomítja a hallást.
Rövid szavakat bontsunk hangokra! Pl: kéz = K É Z .
Ha már jól megy, kezdjünk hosszabb szavakkal játszani.
Szótagoljunk masírozással (a masírozás őrületesen fontos minden gyereknek, ugyanis erősíti a bal- jobb dominanciákat, rendezi a mozgásokat. Minden terápiának része). Szóval masírozunk, közben egy ismert mondókát mondunk szótagolva. Aztán tapsoljuk ki a szótagokat (a ritmust), csettintsük ki, billegjünk rá törökülésben ülve (az önringatás az egyensúlyérzéket is fejleszti), kopogjuk kaviccsal, ritmusosan szorítsuk ökölbe a kezünket, majd engedjük ki a szavak ritmusára (finommozgások fejlesztése), szökdécseljük páros lábon, egy lábon és így tovább. Mindig a szótagolással összhangban.
Vegyünk magunkhoz egy sípot. Gyűlölöm a sípot egyébként, főleg gyerekek mellett. Számomra mindig agressziót közvetít a sípolás, ezt viszont így lehet világosan megcsinálni. Mocorgás, futkosás (esetleg halk zene mellett tánci), és ha rövidet sípolok, guggolj le, ha hosszút nyújtózz magasra (ezzel a hangok hosszúságának hallását készítem elő. A pozíció, amit felvesz a hang hallatán a későbbi írásban is segít, hisz a guggolás pici (pont, vagy nincs ékezet), a nyújtózás pedig hosszú és nagy (vessző).
Csukja be a szemét a kisgyerek, és mindenféle zörejeket mutassunk neki (edénycsörgés, papírtépés, szögelés, turmixgép, fémek csendülése, üveg koccanása, ceruza siklása a papíron, hegyező sercegése, víz csorgatása, stb). Igyekezzen felismerni ezeket. Mikor mindet megmutattuk és felismerte, idézze fel, miket hallott, és mutassa is be. Azt mondja, hallottam a papír szakadását, és akkor tépje el ő is. Kapcsoljuk a hangot a mozgással illetve a látvánnyal.
TUDOD ! A gyerek legkevésbé az agyával, inkább az érzékein keresztül tanul!
Ha már memória, akkor fejlesszük egy kicsit a kinesztétikus (mozgáshoz kapcsolt) érzékeket.
Játsszuk azt, hogy én végzek egy mozdulatot (mondjuk megvakarom a fejem búbját), te utánozod, és hozzáteszel valamit (pl. megérinted a bokádat). Én megvakarom a fejemet, megérintem a bokámat, majd fityiszt mutatok. Így növeljük az elvégzendő mozdulatok számát. Ha már nem megy, kiesik, akkor kezdjünk új kört. Fő a fokozatosság.
Most játsszuk, hogy mutatok egy grimaszt, te pedig próbáld leutánozni! Akár tükörben ellenőrizhetjük, mennyire sikerült (nehéz úgy, ha nem kap a saját arcáról visszajelzést). Utána mutass te egyet, és én utánozom! Majd én mutatok újat, és te utánozol.
Jó játék még a kinesztétikus emlékezethez, ha a kisgyerek becsukja a szemét, és finoman megfogva a vállát, vakjárásban végigvezetjük a szobán, majd kinyitja a szemét, mi pedig megkérjük, hogy menjen vissza a kezdőpontra, és emlékezetből járja be az utat egyedül.
Ha a gyermek nem akarja ezt a gyakorlatot, ne erőltessük. Ha fél csukott szemmel, lehet, hogy egyensúlyzavarai vannak, vagy a bizalma nem elég erős ahhoz, hogy rá merje bízni magát a vezetőre.
Ezek a játékok annyira egyszerűek, de hidd el, tökéletesen illenek a fejlesztő játékok kategóriájába. Ha a kisgyereknek valamelyiknél gondjai vannak, nem érdemes erőltetni, mert valószínűleg idegrendszeri kialakulatlanság hátráltatja. Amint azok a csatornái beérnek, amik mondjuk a hangokra bontáshoz szükségesek, magától tudni fogja. Ezek a játékok a felszínt mozgatják, de kiváló kiegészítői a mindennapos tanulásnak, illetve magának a mozgásterápiának is.
Bónusz:
A bónuszjátékról nem is hinnéd, hogy éppenséggel a majdani szövegértést segíti. A szövegértés valójában az átfordítási képesség fejlettségétől függ. Egy bizonyos csatornán érkező információ (Vegyétek elő a füzetet!) át tud- e a gyermekben fordulni egy másfajta csatornáta (előveszem a táskám, kirakom a füzetet, stb), vagy csak ül szegény, mert fogalma sincs, mit akarnak tőle. A játék, amit ajánlok, pont ezt a képességet fejleszti.
Takarj le sokféle tárgyat egy nagy kendővel, majd felváltva nyúljatok a kendő alá, és próbáljátok kitalálni, mi van a kezetekben. Utána vegyétek ki, hogy a látás is jelen legyen. Ha ez jól megy, akkor aki benyúl, megfog egy tárgyat, és körülírja: Ez a tárgy műanyagból készült, van egy nyele. Az egyik vége szélesebb, és rövid szőrök állnak ki belőle.
És mi kitaláljuk: FOGKEFE.
Hurrá! Borzalmasan nehéz, mert közben a tárgy nevét nem lehet kimondani, átfordítás innen oda, és majd vissza. Ne becsüljük le a feladatot. Ez bizony komoly agymunka.
ÉRDEKES:
A szakemberek és a játékgyártók gondolnak a kevéssé informált szülőkre, és gyártanak is kimondottan fejlesztő játékokat. Ezeket persze meg lehet vásárolni, a gyerek bizonyosan boldog lesz tőlük, de én azt gondolom, a fentebbiek bármelyike lehet egy remek délután része, és 0 forintból elérhető bárkinek. Az együtt játszás örömét egyetlen gyártó sem tudja előállítani. Ne feledd: puzzlét készíteni a világ legegyszerűbb feladata. Te is bármikor meg tudod csinálni (és még mennyi mindent!)
Ami jön:
Általános idegrendszer fejlesztő gyakorlatsor (nem terápia, de alkalmas rá, hogy a későbbi terápiát megelőzhessük)
Ne feledjétek a szavazást!
Bài viết liên quan:
1 megjegyzés:
Igen, nagyon sok dolgot meg tudunk oldani, ha van elég fantáziánk.
Megjegyzés küldése