x cfvhngvcfbvcyv c
Menü
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.
  • Ea eam labores imperdiet, apeirian democritum ei nam, doming neglegentur ad vis. Ne malorum ceteros feugait quo, ius ea liber offendit placerat, est habemus aliquyam legendos id.

2011. március 27., vasárnap

Zavaros




„Máshogy mindenki más” Oravecz Imre

A gyermekkori magatartászavarok, azok a gondolkodásbeli, viselkedésbeli, emócionális tünetek, amelyeket a társadalom kórosnak, a normálistól eltérőnek tart, egyszerűen a többség által elfogadott, a mindennapokba beépült szokásrendszertől, normarendszertől való eltérést jelentik, nem valami abszolút igazságot.
Így joggal merül fel a kérdés, ezeknek a normáknak a megszegése elegendő-e a magatartási zavar meghatározásához. Hiszen akkor „normális” viselkedésnek csak a normák teljes betartását, a konformista magatartást fogadjuk el. Azt azonban mégsem állíthatjuk, hogy a nonkonformista, normáktól eltérő magatartás minden esetben magatartási zavar lenne.

A másik kitétel, a társadalom többségének viselkedése sem elég összehasonlítási alap, hiszen művészek, sportolók gyakran élnek „nem átlagos” életet, mégsem soroljuk őket a magatartási zavarral küzdők közé. A nagy átlag, a többség viselkedésének mérceként való felállítása azért is veszélyes, mert így az átlagostól eltérőt ( akár pozitív, akár negatív irányban) azonnal megbélyegzi. A közoktatásban a „túl okos gyerek” is sokszor zavaró a pedagógus számára. Az ideálistól való eltérés, felfelé, vagy lefelé, a sajátos illeszkedés mindig megnehezíti a gyermek és a körülötte élő felnőttek életét.


Ranschburg tanár úr véleménye alapján a „hiányos alkalmazkodás” fogalma elfogadhatóbb. A gyermek viselkedésének jellemzésére sokkal fontosabb megvizsgálni , hogyan és mennyire hatékonyan kezeli problémáit, milyen érzelmeinek minősége és intenzitása ,illetve viselkedésének árnyaltsága megfelel-e korának.


(Forrás: Dr. Ranschburg Jenő : Pszichológiai rendellenességek gyermekkorban, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp., 1998 1-16.o.)

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by netdohoa | Support for this Theme dohoavietnam